loading...
رباتیک
حسین اسلانی کتولی بازدید : 36 یکشنبه 1393/04/15 نظرات (0)

 

 

 

                                تست ترانزیستور

 

 


ت
وسط مداري كه در دسترس شماست ، ميتوانيد از سالم يا معيوب بودن انواع ترانزيستورهاي مثبت و منفي آگاه شويد . اين كيت جنبه آموزشيو  آماتوري داشته و براي هر علاقمند و آماتور توصيه ميشود .

در استفاده هاي حرفه اي نياز است كه استفاده كننده داراي يك كتاب مشابهات ترانزيستور نيز باشد تا قبل از اقدام به تست يك ترانزيستور از مثبت يا منفي بودن آن و يا ترتيب پايه هايش ( از نظر بيس ، اِميتر و كلكتور ) مطلع شود . شركت مشهد كيت بعنوان هديه ، ضميمه اي همراه اين كيت تقديم نموده كه در آن شكل ، نوع و ترتيب پايه ها ي ترانزيستورهاي رايج در بازار نشانداده شده است كه ميتواند مورد استفاده علاقمندان قرار گيرد .

در كتابهاي مشخصات ترانزيستور ، ترانزيستورهاي منفي با عبارت N  و ترانزيستورهاي مثبت با عبارت P  مشخص شده اند . همچنين براي شناسائي مثبت يا منفي بودن يك ترانزيستور ، يك قائده كلي وجود دارد و آن اين است كه پايه اميتر ترانزيستورهاي مثبت ، همواره به قطب مثبت و پايه كلكتور آن به قطب منفي متصل است ( البته اين امر ممكن است با مقدار مقاومت ناچيزي انجام شود ). بعبارتي پايه كلكتور ترانزيستورهاي مثبت ، نسبت به پايه اميترشان ، داراي ولتاژ منفي است.

در نصب ديودهاي نوراني چنان عمل شود كه پايه كوتاهتر آنها در خانه هاي با علامت پخي  قرار گيرد .

ترانزيستور چنان نصب شود كه از نظر سطح مقطع دقيقاً بر شكل روي فيبر منطبق شود .

منبع تغذيه اين كيت 6 ولت است و ميتوان آن را از 4 باتري قلمي تامين نمود و با رعايت قطب مثبت و منفي به محل BAT  متصل نمود

منبع تغذيه اين كيت 6 ولت است و ميتوان آن را از 4 باتري قلمي تامين نمود و با رعايت قطب مثبت و منفي به محل BAT  متصل نمود.

قبل از استفاده ، براي سهولت كار ميتوانيد 6 عدد گيره سوسماري تهيه و به نقاط  B , E , C  كه در دو طرف فيبر مشخص شده متصل كنيد تا اتصال پايه هاي ترانزيستور مورد آزمايش به اين نقاط براحتي انجام شود .

براي آزمايش يك ترانزيستور ابتدا بايد بدانيد كه آيا مثبت است يا منفي . همانطور كه در ابتدا گفته شد براي اين كار ميتوان به كتابهاي راهنماي ترانزيستور مراجعه نمود ( البته خلاصه اي از وضعيت ترانزيستورهاي رايج در ايران ضميمه اين كيت است ) پس از تشخيص مثبت و يا منفي بودن ، بايد ترانزيستور مورد آزمايش را با رعايت پايه هاي بيس B  و اميتر  و كلكتور  به نقاط مشخص شده روي فيبر متصل نمود . توجه شود كه اگر ترانزيستور مورد آزمايش منفي است از نقاط  بيس B  و اميتر  و كلكتور C  سمت راست فيبر كه در بالاي آن عبارت  NPN  نوشته شده و براي ترانزيستورهاي مثبت از نقاط بيس B  و اميتر  و كلكتور C سمت راست كه در بالاي آن عبارت PNP  نوشته شده  استفاده نمائيد . پس از نصب ترانزيستور به محل مورد نظر ، كليد فشاري را فشار دهيد . اگر با فشار دادن كليد فشاري ديود نوراني مربوط به همان طرف روشن شد ، ترانزيستور سالم است . حال اگر قبل از فشار دادن كليد فشاري ديود روشن شود يا پس از فشار دادن كليد ، ديود روشن نشود ، به معناي معيوب بودن ترانزيستور مورد آزمايش است . براي تست يك ترانزيستور مثبت نيز دقيقا همين روش انجام ميشود ، با اين تفاوت كه از نقاط سمت چپ مدار براي تست استفاده ميشود و ديود نوراني  مورد نظر ، همان ديود سمت چپ خواهد بود .

 

 

كد قطعه

مشخصات قطعه

R5 , R1

820  اُهم ( طوسي – قرمز – قهوه اي )

R2

2/2  كيلو ( قرمز – قرمز – قرمز )

R3

10 كيلو ( قهوه اي – سياه – نارنجي )

R4

3/3  كيلو ( نارنجي – نارنجي – قرمز )

TR

ترانزيستور منفي C945  يا يك عدد مشابه

L2 , L1

دو عدد ديود نوراني

SW

كليد فشاري كوچك ( ميكروسويچ )

  

 

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط سامانه پیامک در تاریخ 1393/07/02 و 1:36 دقیقه ارسال شده است

با سلام خدمت شما مدیر محترم
شما می توانید با عضویت در طرح همکاری فروش پنل و خطوط پیامکی از بازدید کننده وبلاک خود درآمد کسب کنید
ابتدا وارد آدرس زیر شوید و مراحل ثبت نام رو کامل نمائید
http://sms.mida-co.ir/hamkar
سپس وارد پنل کاربری شوید و از قسمت شبکه فروش و بازاریابی کد های مربوط به فروش پنل را در سایت خود قراردهید بعد از معرفی هر کاربر به شما 25 درصد سود فروش داده می شود
جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت زیر مراجعه نمائید
mida-co.ir
info@mida-co.ir


کد امنیتی رفرش
درباره ما
از آسیمو سؤال کرد، ربات تعقیب خط بیا جواب من ده ، تو از طریقه ی چت چرا خدای دانا ، که ما رو آفریده تو بدنش یه ذره فلز به خود ندیده؟ اصلا چرا خدامون، میخوابه خواب میبینه! ولی ربات off میشه ، فقط یه جا میشینه؟! خدا بدون باتری ، چطور زنده میمونه؟ این همه علم و دانش ، از کجا اون میدونه؟ چرا خدا هرچی که بخواد پدید میاره؟! ولی ربات اینچنین توانایی نداره؟! من شنیدم که میگن خدا فضا هم میره اینجور چیزا آسیمو! توی مخم نمیره
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    نظرشمادرباره و بلاگ
    آمار سایت
  • کل مطالب : 12
  • کل نظرات : 7
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 7
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 30
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 30
  • بازدید ماه : 40
  • بازدید سال : 236
  • بازدید کلی : 4,567